was successfully added to your cart.

Koszyk

ODPORNOŚĆ – sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Jak możesz wzomcnić swój układ odpornościowy?


Ogólnie rzecz biorąc, Twój układ odpornościowy wykonuje codziennie niezwykłą pracę w obronie Twojego organizmu przed mikroorganizmami chorobotwórczymi. Ale czasami się nie udaje: zarazek skutecznie atakuje i wywołuje chorobę. Czy można w jakikolwiek sposób interweniować w ten proces i wzmocnić układ odpornościowy? Może poprawić swoją dietę? Wziąć niektóre witaminy lub preparaty ziołowe? Może wprowadzić inne zmiany stylu życia w nadziei na uzyskanie niemal idealnej odpowiedzi immunologicznej?

Pomysł zwiększenia odporności jest kuszący, ale okazuje się dość trudny do osiągnięcia z kilku powodów. Układ odpornościowy jest właśnie tym – czyli układem, a nie pojedynczym bytem. Aby dobrze funkcjonować, wymaga równowagi i harmonii. Wciąż jest wiele rzeczy, których naukowcy nie wiedzą o zawiłościach i wzajemnych powiązaniach jeśli chodzi o odpowiedz immunologiczną. Na razie nie ma naukowo udowodnionego bezpośredniego związku między stylem życia a wzmocnioną funkcją odpornościową. Ale to nie znaczy, że wpływ stylu życia na układ odpornościowy nie jest intrygujący w tym temacie i nie należy go badać. Naukowcy badają wpływ diety, ćwiczeń, wieku, stresu psychicznego i innych czynników na odpowiedź immunologiczną, zarówno u zwierząt, jak iu ludzi. W międzyczasie ogólne strategie zdrowego trybu życia mogą być pomocną dłonią dla naszego układu odpornościowego.

Zdrowe sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Pierwszą linią obrony jest wybór zdrowego stylu życia. Postępowanie zgodnie z ogólnymi wytycznymi dotyczącymi zdrowia jest najlepszym krokiem, który możesz zrobić, aby naturalnie utrzymać silny i dobrze funkcjonujący układ odpornościowy. Każda część twojego ciała, w tym układ odpornościowy, funkcjonuje lepiej, gdy jest chroniona przed atakami środowiskowymi i wspierana przez strategie zdrowego życia, takie jak te:

Nie palenie papierosów

Stosowanie diety bogatej w owoce i warzywa

Regularna aktywność fizyczna

Utrzymywanie właściwej, zrowej masy ciała

Odpowiednia ilośc snu

Prewencja w celu uniknięcia infekcji:  częste mycie rąk i dokładne gotowanie mięsa etc.

Minimalizowanie stresu

Zwiększ odporność w zdrowy sposób

Wiele produktów wręcz krzyczy z półek sklepowych, że zwiększy lub wesprze Twoją odporność. Ale koncepcja zwiększenia odporności w rzeczywistości nie ma naukowego sensu. W rzeczywistości zwiększenie liczby komórek w twoim ciele – komórek odpornościowych lub innych – niekoniecznie jest dobrą rzeczą. Na przykład sportowcy, którzy angażują się w „doping” – pompują rózne substancje do swoich układów, aby zwiększyć liczbę komórek krwi i zwiększyć wydolność – ryzykują tym udar. Próba pobudzenia komórek układu odpornościowego jest szczególnie skomplikowana. W układzie odpornościowym jest tak wiele różnych rodzajów komórek, które reagują na tak wiele różnych drobnoustrojów na tak wiele sposobów. Które komórki należy zwiększyć i do jakiej liczby? Do tej pory naukowcy nie znają odpowiedzi. Wiadomo, że ciało nieustannie wytwarza komórki odpornościowe. Z pewnością produkuje znacznie więcej limfocytów, niż może uzyć. „Nadprogramowe” komórki są usuwane poprzez naturalny proces śmierci komórki zwany apoptozą – niektóre zanim zobaczą jakiekolwiek działanie, inne po wygranej bitwie. Nikt nie wie, ile komórek lub jakiej najlepszej mieszanki komórek potrzebuje układ odpornościowy aby pozostać na optymalnym poziomie.

Z wiekiem nasza zdolność odpowiedzi immunologicznej zmniejsza się, co z kolei przyczynia się do większej liczby infekcji i nowotworów. Wraz ze wzrostem średniej długości życia w krajach rozwiniętych rośnie również częstość występowania chorób związanych z wiekiem. Chociaż niektóre osoby starzeją się zdrowo, z wielu badań wynika, że ​​w porównaniu z młodszymi ludźmi osoby starsze są bardziej narażone na zachorowania na choroby zakaźne, a co ważniejsze, bardziej prawdopodobne jest, że umrą z ich powodu. Infekcje dróg oddechowych, grypa, a zwłaszcza zapalenie płuc są główną przyczyną śmierci osób powyżej 65 roku życia na całym świecie. Nikt nie wie na pewno, dlaczego tak się dzieje, ale niektórzy naukowcy zauważają, że to zwiększone ryzyko koreluje ze spadkiem liczby limfocytów T. Prawdopodobnie w wyniku zanikającej z wiekiem grasicy i tym samym produkującej mniej limfocytów T w celu zwalczania infekcji. Nie jest w pełni zbadane czy to zmniejszenie funkcji grasicy wyjaśnia spadek liczby komórek T, czy też pewną rolę odgrywają inne zmiany. Być może szpik kostny staje się mniej wydajny w wytwarzaniu komórek macierzystych, które dają początek komórkom układu odpornościowego. Zmniejszenie odpowiedzi immunologicznej na infekcje wykazano w odpowiedzi osób starszych na szczepionki. Na przykład badania szczepionek przeciw grypie wykazały, że dla osób powyżej 65 roku życia szczepionka jest znacznie mniej skuteczna w porównaniu ze zdrowymi dziećmi (powyżej 2 lat). Jednak pomimo zmniejszenia skuteczności, szczepienia przeciwko grypie i S. pneumoniae znacznie obniżyły wskaźniki zachorowań i zgonów u osób starszych w porównaniu z brakiem szczepień.

Wydaje się, że istnieje związek między odżywianiem a odpornością u osób starszych. Forma niedożywienia, która jest zaskakująco powszechna nawet w zamożnych krajach, znana jest jako „niedożywienie mikroelementami”. Niedostarczanie mikroskładników odżywczych, których dana osoba ma niedobór, niektórych niezbędnych witamin i minerałów śladowych, które są otrzymywane z diety lub uzupełniane przez nią, może być powszechne u osób starszych. Starsi ludzie jedzą mniej i często mają mniejszą różnorodność diety. Tutaj z pomoca mogą przyść specjalnie stworzone sulpementy diety, najlepiej bezpieczne i jak najbadziej naturalne. Powinny zawierać odpowiednie mikro i makro składniki i nie obciażać organizmu.

Dieta i Twój układ odpornościowy

Jak każda siła zbrojna, armia układu odpornościowego może maszerować po zwycięstwo tylko z pełnym brzuchem. Wojownicy zdrowego układu odpornościowego potrzebują dobrego, regularnego i właściwego odżywienia. Naukowcy od dawna uznają, że ludzie żyjący w biedzie i niedożywieni są bardziej podatni na choroby zakaźne. Nie jest jednak pewne, czy zwiększona częstość chorób jest spowodowana przez zdrowy układ odpornościowy pod wpływem niedożywienia. Wciąż jest stosunkowo mało badań nad wpływem odżywiania na układ odpornościowy ludzi, a jeszcze mniej badań, które wiążą skutki odżywiania bezpośrednio z rozwojem (w porównaniu z leczeniem) chorób.

Istnieją pewne dowody na to, że różne niedobory mikroelementów – na przykład niedobory cynku, selenu, żelaza, miedzi, kwasu foliowego i witamin A, B6, C i E – zmieniają odpowiedź immunologiczną u zwierząt, mierzoną laboratoryjnie. Jednak wpływ tych zmian w układzie odpornościowym na zdrowie zwierząt jest mało wyraźny, a wpływ podobnych niedoborów na ludzką odpowiedź immunologiczną wymaga jeszcze wielu badań. Więc co możesz zrobić? Jeśli podejrzewasz, że Twoja dieta nie zaspokaja wszystkich twoich potrzeb w zakresie mikroelementów – bo na przykład nie lubisz warzyw – codzienne przyjmowanie suplementów multiwitaminowych i mineralnych może przynieść korzyści zdrowotne, wykraczające poza ewentualny korzystny wpływ na układ odpornościowy. Przyjmowanie megadawek jednej witaminy – nie. Więcej niekoniecznie znaczy lepiej.

 

 

 

Stres a funkcja odpornościowa

Współczesna medycyna docenia bliskie powiązania umysłu i ciała. Różnorodne dolegliwości, w tym rozstrój żołądka, pokrzywka, a nawet choroby serca, są powiązane ze skutkami stresu emocjonalnego. Pomimo trudności, naukowcy aktywnie badają związek między stresem a czynnością odpornościową. Po pierwsze, stres jest trudny do zdefiniowania. To, co może wydawać się stresujące dla jednej osoby, nie jest dla innej. Kiedy ludzie są narażeni na sytuacje, które uważają za stresujące, trudno jest im zmierzyć, jaki stres odczuwają, a naukowcom trudno jest ustalić, czy subiektywne wrażenie danej osoby na temat stresu jest dokładne.

Naukowiec może mierzyć tylko rzeczy, które mogą odzwierciedlać stres, takie jak liczba uderzeń serca w każdej minucie, ale takie pomiary mogą również odzwierciedlać inne czynniki. Jednak większość naukowców badających związek stresu i funkcji odpornościowej nie bada nagłego, krótkotrwałego stresora; starają się raczej badać bardziej stałe i częste stresory znane jako stres przewlekły, na przykład spowodowane relacjami z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami, lub ciągłe wyzwania, aby dobrze sobie radzić w pracy.

Niektórzy naukowcy badają, czy ciągły stres wpływa na układ odpornościowy. Ale trudno jest przeprowadzić coś, co naukowcy nazywają „kontrolowanymi eksperymentami” u ludzi. W kontrolowanym eksperymencie naukowiec może zmienić jeden i tylko jeden czynnik, taki jak ilość konkretnej substancji chemicznej, a następnie zmierzyć wpływ tej zmiany na inne mierzalne zjawisko, takie jak ilość przeciwciał wytwarzanych przez określony rodzaj komórek układu odpornościowego, gdy jest narażona na działanie danej substancji chemicznej. U żywego zwierzęcia, a zwłaszcza u człowieka, taka kontrola jest po prostu niemożliwa, ponieważ w czasie wykonywania pomiarów zwierzęciu lub osobie dzieje się tak wiele innych rzeczy. Pomimo tych nieuniknionych trudności w pomiarze związku stresu z odpornością, naukowcy nieustannie robią postępy.

Aktywnośc fizyczna: dobra czy zła dla odporności?

Regularne ćwiczenia są jednym z filarów zdrowego trybu życia. Poprawia wydolnośc układu sercowo-naczyniowego, obniża ciśnienie krwi, pomaga kontrolować masę ciała i chroni przed różnymi chorobami. Ale czy pomaga w naturalny sposób wzmocnić układ odpornościowy i utrzymać go w dobrej kondycji?

Podobnie jak zdrowa dieta, ćwiczenia mogą przyczyniać się do ogólnego dobrego zdrowia, a tym samym do zdrowego układu odpornościowego. Może przyczyniać się jeszcze bardziej bezpośrednio poprzez utrzymywanie dobrego krążenia, co pozwala komórkom i substancjom układu odpornościowego swobodnie poruszać się po ciele i skutecznie wykonywać swoją pracę. Niektórzy naukowcy próbują zrobić kolejny krok, aby ustalić, czy ćwiczenia fizyczne bezpośrednio wpływają na podatność osoby na infekcje. Na przykład niektórzy badacze zastanawiają się, czy ekstremalne intensywne ćwiczenia mogą powodować częstsze zachorowania sportowców lub w jakiś sposób upośledzać ich funkcję immunologiczną. Aby przeprowadzić tego rodzaju badania, naukowcy zazwyczaj proszą sportowców o intensywne ćwiczenia; naukowcy badają krew i mocz przed i po wysiłku, aby wykryć wszelkie zmiany w składnikach układu odpornościowego. Chociaż niektóre zmiany zostały zarejestrowane, immunolodzy nie wiedzą jeszcze, co oznaczają te zmiany w kategoriach ludzkiej odpowiedzi immunologicznej.

Ale ci badani to elitarni sportowcy poddawani intensywnemu wysiłkowi fizycznemu. Co z umiarkowanymi ćwiczeniami dla przeciętnych ludzi? Czy pomaga utrzymać zdrowy układ odpornościowy? Na razie, mimo że nie ustanowiono bezpośredniego korzystnego powiązania, rozsądne jest uznawanie umiarkowanych regularnych ćwiczeń za korzystny, potencjalnie ważny czynnik do utrzymania zdrowego układu odpornościowego oraz reszty organizmu. Jedno z podejść, które może pomóc naukowcom uzyskać pełniejsze odpowiedzi na temat tego, czy czynniki stylu życia, takie jak ćwiczenia, poprawiają odporność, wykorzystuje sekwencjonowanie genomu ludzkiego. Tę okazję do badań opartych na zaktualizowanej technologii biomedycznej można wykorzystać w celu uzyskania pełniejszej odpowiedzi na to i podobne pytania dotyczące układu odpornościowego. Na przykład mikromacierze lub „chipy genowe” oparte na ludzkim genomie pozwalają naukowcom jednocześnie obserwować, w jaki sposób tysiące sekwencji genów są włączane lub wyłączane w odpowiedzi na określone warunki fizjologiczne – na przykład komórki krwi sportowców przed i po wysiłku. Naukowcy mają nadzieję wykorzystać te narzędzia do analizy wzorców, aby lepiej zrozumieć, jak wiele zaangażowanych ścieżek działa jednocześnie.

Wpis powstał w wyniku tłumaczenia i na podstawie: How to boost your immune system 

Zdjęcia: UNSPLASH

 

Leave a Reply

POWRÓT